Τὸ παράδειγμα τῆς ἑλλαδικῆς Ὀρθοδοξίας μᾶς
εἶναι ἄμεσα προσιτό. Ἡ θεολογικὴ ἀφασία ὑποχρεώνει τὴν ἑλλαδικὴν Ἐκκλησία νὰ ἐμφανίζεται
σήμερα μόνο ὡς ἐγκύστωμα τοῦ ἐθνικοῦ παρελθόντος στὸ ἱστορικὸ παρόν - ἕνα
δεκανίκι ποὺ στηρίζει τὸν ἐθνισμό μας. Δὲν ἐνδιαφέρεται ἡ ἑλλαδικὴ Ὀρθοδοξία οὔτε
καὶ ἔχει τὴ δυνατότητα νὰ διαλεχθῆ μὲ τὸν σημερινὸ ἄνθρωπο στὸ θέμα τῆς
σωτηρίας καὶ τοῦ ἁγιασμοῦ. […]
Ἡ Ὀρθοδοξία κηρύσσεται ὡς «ἡ θρησκεία τῶν
προγόνων μας», «ἀδιαρρήκτως μετὰ τῆς ἐθνικῆς ἡμῶν ἱστορίας συνδεδεμένη», (ἐγκύκλιος
ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν- Πάσχα 1965) «Ἑλλὰς και Ὀρθοδοξία εἶναι αἱ δύο ὄψεις ἑνὸς
καὶ τοῦ αὐτοῦ πράγματος» (περιοδικὸ Εκκλησία) […].
Δὲν μᾶς ζητάει κανεὶς νὰ ἀπαρνηθοῦμε τὴν
ἑλληνικότητα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλὰ μόνον νὰ καταλάβουμε κάποτε ὅτι ἡ ἑλληνικότητα
εἶναι ἀκριβῶς ἡ συνείδηση τῆς οἰκουμενικότητας καὶ δὲν ἔχει σχέση μὲ τὸν
φυλετικό μας ἐθνικισμό.
Χρ. Γιανναρᾶ, Ἡ ἀπόφαση De
Oecumenismo καὶ
ὁ ἐθνικισμὸς τῆς Ὀρθοδοξίας περ. Σύνορο, Ν. 38,
1966
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου