[…] μποροῦμε νὰ
ποῦμε ὅτι αὐτὸ ποὺ καθιστᾶ διανοητὴ τὴν θεμελιώδη προβολὴ τῆς ἀνθρώπινης
πραγματικότητας, εἶναι ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι τὸ ὂν ποὺ προβάλλει τὴ φιλοδοξία νὰ
εἶναι Θεός. Ὅποιες κι ἂν εἶναι στὴ συνέχεια οἱ τελετουργίες καὶ οἱ μύθοι τῆς ἐν
λόγῳ θρησκείας, ὁ Θεὸς εἶναι ἀρχικὰ «αἰσθητὸς στὴν καρδιὰ» τοῦ ἀνθρώπου ὡς αὐτὸ
ποὺ τὸν ἀναγγέλλει καὶ τὸν ὁρίζει στὴν ἔσχατη καὶ θεμελιώδη του προβολή. Κι ἂν ὁ
ἄνθρωπος κατέχει μιὰ προ-οντολογικὴ κατανόηση τοῦ εἶναι τοῦ Θεοῦ, δὲν τὴν ἀπόκτησε
χάρη στὰ μεγάλα θεάματα τῆς φύσης, οὔτε χάρη στὴν ἐξουσία τῆς κοινωνίας. Ὁ Θεός,
ὡς ὑπέρτατη ἀξία καὶ σκοπὸς τῆς ὑπέρβασης, παριστᾶ τὸ διαρκὲς ὅριο βάσει τοῦ ὁποίου
ὁ ἄνθρωπος ἀναγγέλλει στὸν ἑαυτό του αὐτὸ ποὺ εἶναι. Εἶμαι ἄνθρωπος, σημαίνει
τείνω νὰ εἶμαι Θεός, ἤ, ἂν προτιμᾶτε, ὁ ἄνθρωπος συγκροτεῖται θεμελιωδῶς σὰν ἐπιθυμία
νὰ εἶναι Θεός.
[…] ὑπάρχει μιὰ ἀλήθεια τοῦ ἀνθρώπου καὶ ὄχι μόνο
ἀσύνδετες ἀτομικότητες. Ἡ ἀπόλυτη σύμπτυξη καὶ συμπληρωματικότητα, ἡ ὕπαρξη ὡς ὁλότητα
ἀνήκουν λοιπὸν στὴν ἐλεύθερη καὶ θεμελιώδη ἐπιθυμία ἢ στὸ πρόσωπο.
Ζὰν Πὼλ Σάρτρ, Τὸ Εἶναι καὶ τὸ Μηδέν, δοκίμιο φαινομενολογικῆς ὀντολογίας, μτφρ. Κωστῆ Παπαγιώργη, ἐκδόσεις Παπαζήση, Ἀθήνα 2007
Χρόνια Πολλά! Καλή Χρονιά! Θα πρέπει να ευγνωμονούμε τον Σάρτρ! Σημαντικό βιβλίο, αξέχαστη προσωπικότητα ο μεταφραστής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή χρονιά! Έχετε δίκιο. Γκρεμίζεται η ασφάλεια των στερεοτύπων.
Διαγραφή