Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025
φορώντας τὴ δικαιοσύνη
Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025
ἄναρχη Βασιλεία
[…] ὅταν ὁ Ἰησοῦς εἶπε ὅτι ἡ βασιλεία του δὲν εἶναι ἀπὸ αὐτὸν τὸν
κόσμο, δὲν κατανοήθηκε ἀπὸ τὸν Πιλάτο ἢ ἀπὸ τοὺς Ἑβραίους ἢ ἀπὸ τοὺς πρώτους ὁπαδούς
του ὅτι μιλοῦσε γιὰ τὴ μετὰ θάνατον ζωὴ ἢ γιὰ κάποια ἀφηρημένη πνευματικὴ ἀλήθεια.
Μὲ βάση τὴ θανατηφόρα ἀντίδραση στὸν Ἰησοῦ (καὶ τὶς πρῶτες ἀντιδράσεις στὸ
κίνημα τοῦ Ἰησοῦ), ἡ «Βασιλεία τοῦ Θεοῦ» κατανοήθηκε ὡς πρόκληση γιὰ τὸν Καίσαρα
καὶ τὴ βασιλεία του. Τὰ δύο βασίλειά τους συγκρούστηκαν. […]
Ἀλλὰ γιὰ νὰ τὸ φανταστοῦμε αὐτό, θὰ πρέπει νὰ ἀναγνωρίσουμε ὅτι ἡ βασιλεία τοῦ Ἰησοῦ δὲν εἶναι τὸ εἶδος ποὺ κρατᾶ κανεὶς μὲ μιὰ σιδερένια γροθιά. Ἀντίθετα, εἶναι μιὰ ἀβασίλευτη βασιλεία. Ἀνεξαρτήτως τῶν εἰκασιῶν μας γιὰ τὸν Θεό, δὲν εἶμαι σίγουρος ὅτι ὁ Θεὸς ἐνδιαφέρεται οὔτε γιὰ τὴν ἱεραρχία οὔτε γιὰ τὸν ἔλεγχο. Γιατὶ ἐκεῖ ποὺ ὁ Πρόεδρος τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν ἐπιμένει στὴν αὔξηση στρατευμάτων, ὁ Ἰησοῦς καλεῖ τοὺς ἀνθρώπους νὰ ἀγαποῦν τοὺς ἐχθρούς τους. Ἐκεῖ ποὺ οἱ δικτάτορες ἐπιδιώκουν νὰ ἐξασφαλίσουν τὴ δική τους ἐξουσία καὶ τὸ κύρος, ὁ Ἰησοῦς ζητᾶ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους νὰ ὑπηρετοῦν ὁ ἕνας τὸν ἄλλον καὶ νὰ θυσιάζουν τὴ ζωή τους γιὰ φίλους. Ἐπειδὴ ὁ Ἰησοῦς εἶναι (ὅπως πιστεύουν οἱ Χριστιανοί) ἡ πιὸ ἀληθινὴ ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ, τότε καθορίζει γιὰ μᾶς πῶς μοιάζει ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Οἱ κοινωνικές, οἰκονομικές,
πολιτικὲς καὶ θρησκευτικὲς ἀνατροπὲς μιᾶς τέτοιας ἀκυβερνησίας εἶναι σχεδὸν ἀτελείωτες – εἰρήνη ἀντὶ γιὰ πόλεμο, ἀπελευθέρωση ἀντὶ γιὰ ἐκμετάλλευση, θυσία ἀντὶ γιὰ ὑποταγή, ἔλεος ἀντὶ γιὰ ἐκδίκηση, φροντίδα γιὰ τοὺς εὐάλωτους ἀντὶ γιὰ προνόμια γιὰ τοὺς ἰσχυρούς, γενναιοδωρία ἀντὶ γιὰ ἀπληστία, ἀποδοχὴ ἀντὶ γιὰ ἀποκλεισμό.
Ὁ Ἰησοῦς
καλεῖ σὲ μιὰ ἀναρχία ἀγάπης. Μιὰ μὴ βασιλεία, τῆς ὁποίας εἶναι ὁ μὴ βασιλιάς.
Mark Van Steenwyk, That
Holy anarchist, Reflections on christianity and anarchism
Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2024
Τριαδικότητα καὶ κοινωνικὴ ἀπελευθέρωση
Ὀλιβιὲ
Κλεμάν: […] νομίζω ὅτι ἡ τραγωδία τοῦ Χριστιανισμοῦ ἦταν ὅτι
ἔχασε τὴ μυστηριακὴ διάστση τοῦ κοινωνικοῦ. Στοὺς δύο πρώτους αἰῶνες τῆς Ἐκκλησίας,
ἡ κοινωνικὴ διάσταση ἦταν σὰν ἕνα «μυστήριο τοῦ ἀδελφοῦ».
Οἱ
Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἀσχολήθηκαν πολὺ μὲ τὸ κοινωνικὸ πρόβλημα χωρὶς νὰ ἀπολυτοποιοῦν
τὸ κοινωνικό, ἀλλὰ βλέποντάς το σὰν μιὰ πτυχὴ τῆς ἀγάπης ποὺ πρέπει νὰ ἔχει ὁ ἕνας
γιὰ τὸν ἄλλο.
Τὸ
πρόβλημα ὅμως εἶναι γιατὶ ἐμφανίστηκε ὁ ἄθεος σοσιαλισμός; ἀκριβῶς γιατὶ οἱ
χριστιανοὶ ἔχασαν τὴν ἔννοια τοῦ «μυστηρίου τοῦ ἀδελφοῦ», δίνοντας τὴ δυνατόττα
νὰ ἐμφανιστοῦν οἱ Σοσιαλιστὲς καὶ οἱ Κομμουνιστὲς καὶ νὰ ἀπολθυτοποιήσουν τὸ
κοινωνικὸ μέρος, μὲ τὶς γνωστὲς συνέπειες. […]
Ἐρώτηση:
Ὑπάρχουν ἀναρχικοὶ ποὺ ἀντιδροῦν
στὸ σημερινὸ ἀπρόσωπο καὶ ἀνέραστο κοινωνικὸ κατεστημένο. Μποροῦν οἱ ἀντιδράσεις
αὐτὲς νὰ ἰδωθοῦν μέσα ἀπὸ μιὰ Ὀρθόδοξη ἀντίληψη τῆς ζωῆς;
Ὀλιβιὲ
Κλεμάν: Θὰ ἔλεγα πὼς ναί ἀλλὰ ἐν μέρει. Μὲ τὸν ὅρο ἡ ἀναρχία νὰ
μὴ πέφτει σὲ ἕνα συνηθισμένο σὲ ὅλους μας σφάλμα, ποὺ εἶναι μεγάλος πειρασμός: τὸ
μίσος καὶ τὴν καταστροφή. Νὰ γίνει δηλαδὴ κατανοητὸ ὅτι οἱ ἄνθρωποι δὲν μποροῦν
νὰ συμβιώσουν σὲ μιὰ κοινωνία παρὰ μόνο μὲ τὴν ἀγάπη. Ὄχι ἀγάπη μὲ τὴ
συναισθηματικὴ ἔννοια
, ἀλλὰ μὲ μιὰ ἔννοια θεολογικὴ-ὀντολογική. Τὴ βεβαιότητας
ὅτι στὴν πραγματικότητα ὑπάρχει ἕνας μόνον ἄνθρωπος μὲ πλῆθος προσώπων.
Αὐτὸ
ποὺ μοῦ ἔκανε ἐντύπωση τὸ Μάη τοῦ ’68 εἶναι ἡ ἀντίθεση ἀνάμεσα στὶς μαῦρες (ἀναρχικοὶ)
καὶ τὶς κόκκινες σημαῖες (κομμουνιστὲς). […] Τὸ κόκκινο λοιπὸν ἀναζητεῖ τὴν ἑνότητα,
μέσα ὅμως ἀπὸ τὴν παραγνώριση τοῦ προσώπου. Τὸ μαῦρο ἀναζητεῖ τὸ πρόσωπο, μέσα ὅμως
ἀπὸ τὴν αὐθαιρεσία τοῦ ἀτόμου. Ἡ μόνη ἀπάντηση σ’ αὐτὰ εἶναι τὸ μυστήριο τῆς Ἁγίας
Τριάδας.
Ὀλιβιὲ
Κλεμάν, Ὀρθοδοξία καὶ πολιτική, ἐκδ. Μήνυμα, 1985
Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024
ἡ τρέλα τῆς ἐνανθρώπησης
Ζάν
- Πὼλ Σάρτρ, Μπαριονὰ ἢ γιὸς τῆς βροντῆς,
μτφρ. Ἐλίνα Νταραγκλίτσα, ἐκδ. Αἰγόκερως 2008
Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024
Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024
τὸ ἀκατανόμαστο
![]() |
Μικὲλ Χερνάντεζ |
Ἐτιὲν ντὲ Λὰ Μποεσί, Πραγματεία περὶ ἐθελοδουλείας, μτφρ. Παναγιώτης Καλαμαρᾶς, ἐκδ. Πανοπτικὸν
Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024
ὀρθὴ λογικὴ καὶ ἐθνικοσοσιαλισμὸς
Τὸ
ἄρθρο ἐκκινεῖ ἀπὸ τὴν πεποίθηση ὅτι ἡ ρίζα τῆς αἱματηρῆς βαρβαρότητας τοῦ ἐθνικοσοσιαλισμοῦ
δὲν βρίσκεται σὲ κάποια τυχαία ἀνωμαλία τοῦ ἀνθρώπινου λόγου οὔτε σὲ κάποια ἀπροσδόκητη
ἰδεολογικὴ παρεξήγηση. Σὲ αὐτὸ τὸ ἄρθρο ὑπάρχει ἡ πεποίθηση ὅτι μιὰ τέτοια ρίζα
ἀνήκει σὲ μιὰ οὐσιαστικὴ πιθανότητα ὕπαρξης του στοιχειώδους κακοῦ, στὸ ὁποῖο μπορεῖ νὰ ὁδηγήσει κάθε ὀρθὴ λογικὴ
καὶ ἔναντι τοῦ ὁποίου ἡ δυτικὴ φιλοσοφία ποτὲ δὲν ἐξασφαλίστηκε ἐπαρκῶς. […]
Ξαναβρίσκουμε
ἐδῶ πασίγνωστες ἀλήθειες. Προσπαθήσαμε νὰ τὶς ἐντάξουμε σὲ μιὰ θεμελιώδη ἀρχή.
Αὐτὴ μπορεῖ νὰ συνίσταται στὸ γεγονὸς ποὺ καταφέραμε νὰ δείξουμε, ὅτι δηλαδὴ ὁ
ρατσισμὸς δὲν ἀντιτίθεται μονάχα σὲ ἐκεῖνο ἢ τὸ ἄλλο ἰδιαίτερο σημεῖο τῆς χριστιανικῆς
καὶ φιλελελεύθερης κουλτούρας. Ὅτι δὲν διακυβεύεται αὐτὸ ἢ ἐκεῖνο τὸ δόγμα τῆς
δημοκρατίας, τοῦ κοινοβουλευτισμοῦ, τοῦ δικαττορικοῦ καθεστῶτος ἢ τῆς
θρησκευτικῆς πολιτικῆς. Διακυβεύεται ἡ ἴδια ἡ ἀνθρωπινότητα τοῦ ἀνθρώπου.
Emmanuel Levinas, Μερικὲς σκέψεις γιὰ τὴ φιλοσοφία τοῦ χιτλερισμοῦ, ἐκδ. Ἐλευθεριακὴ
Κουλτούρα